اصرار وزارت نفت بر واردات/ تعلل طولانی مجلس در رسیدگی به پرونده واردات بنزین های آلاینده
همزمانی رشد مصرف و کاهش تولید بنزین سبب افزایش واردات بنزین به کشور در سال جاری شده است. به طوری که بر اساس آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش، در روزهای نخست خردادماه و قبل از حذف سهمیهبندی، واردات بنزین به رکورد روزانه 40 میلیون لیتر افزایش یافته است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي كهگيلويه، بر اساس آمار شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، تولید بنزین در داخل کشور در دو ماه ابتدایی امسال به 1/62 میلیون لیتر در روز رسید که کاهش 8/12 درصدی نسبت به سال گذشته که به طور میانگین تولید بنزین کشور 2/71 میلیون لیتر در روز بود، را نشان میدهد.
کاهش تولید بنزین در داخل کشور در حالی است که روند افزایشی مصرف آن همچنان ادامه دارد و تا قبل از حذف سهمیهبندی از 5 خرداد، میانگین مصرف روزانه بنزین کشور نسبت به سال گذشته 2 درصد رشد نشان میداد و پس از حذف سهمیهبندی، این رقم بیشتر هم شده است.میانگین مصرف بنزین در 63 روز نخست امسال و قبل از حذف سهمیهبندی بنزین 3/71 میلیون لیتر در روز بوده است.
همزمانی رشد مصرف و کاهش تولید بنزین سبب افزایش واردات بنزین به کشور در سال جاری شده است. به طوری که بر اساس آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش، در روزهای نخست خردادماه و قبل از حذف سهمیهبندی، واردات بنزین به رکورد روزانه 40 میلیون لیتر افزایش یافته است.
پس با توجه به افزایش میزان مصرف و البته کاهش میزان تولید، روند واردات بنزین در سال جاری به کشور افزایشی خواهد بود . با توجه به اینکه تصمیم گیری ها و سیاست های وارداتی یکی از موضوعات اصلی و کلیدی اقتصاد کشو است ایجاد این حجم از واردات آن هم در کالایی استراتژیک مثل بنزین جای تأمل و بررسی بیشتری خواهد داشت.
در همین رابطه حجت الاسلام سید مهدی موسوی نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانادر خصوص سیاست های اخیر دولت مبنی بر افزایش واردات بنزین و متناقض بودن این سیاست با سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و البته طرح هدفمندی یارانه ها،گفت: متأسفانه یکی از استراتژی ها و اعتقادات جدی وزارت نفت و البته سازمان محیط زیست اعمال سیاست های وارداتی است. بر همین مبناست که تمام مولفه ها از جمله برداشتن سهمیه ها و کاهش تولیدات را فراهم کرده اند تا به هدف واردات بیشتر بنزین برسند.
وی در ادامه تصریح کرد: وقتی که واردات بنزین افزایش پیدا می کند به همان اندازه از فعالیت پتروشیمی ها و پالایشگاههای کشور کم می شود. به عنوان نمونه در حال حاضر پالایشگاه اراک تولید بنزین یورو چهار را متوقف کرده است و همین طور بسیاری از پتروشیمی ها تولید خود را کاهش داده اند. این ها پیامدها نتیجه همان اراده برای واردات بیشتر است که در وزارت نفت وجود دارد. نکته مهم این است که این سیاست وارداتی کاملاً آگاهانه است.
وی در پاسخ به این سوال که با این برنامه ریزی قطعا در سال جاری و سال های آینده مجبور به افزایش واردات بنزین خواهیم بود. در این صورت مسلماً منابع ارزی هنگفتی برای این واردات نیاز خواهد بود گفت: توسط شخص رئیس جمهور و سایر مسئولان بارها و بارها اعلام شده است در حال حاضر با مشکل جدی تأمین ارز مواجه هستیم. پس باید گفت در چنین شرایطی این واردات یک امر غیر منطقی است و هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد. اما خب بنده نمی دانم چرا ین همه اصرار برای واردات وجود دارد که حتما باید بنزین واردکنند. حتما تحت جریان واردات بنزین قرار است اتفاقات دیگری در پشت پرده رخ دهد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره این اتفاقات اظهار کرد: بنده اعتقادم این است که در امر واردات و اینهمه اصرار برای تحقق آن، فقط یک نگاه و روحیه رانتی از جانب مسئولینی که به واردات بیشتر اعتقاد دارند می تواند دخیل باشد. هم خود مسئولان مربوطه و هم کسانی که در این زمینه به آنها مشاوره می دهند. به طوری که در تصمیم های خود بیشتر منفعت های شخصی را در نظر می گیرند. این یک واقعیت است که بیشترین رانتی که می تواند در یک اقتصاد ایجاد شود در ایجاد همین فضای وارداتی است.
نماینده مردم دشتستان در رابطه با مشکلات بنزین های وارداتی و فاقد استاندارهای جهانی آنها که قبلاً هم پیگیر این مسأله بودند و اینکه آیا در بنزین های وارداتی فعلی این موضوع رعایت می شود یا خیر اظهار کرد: متأسفانه علاوه بر اینکه بر خلاف منافع کشور واردات بی رویه داریم بدتر آن است که این بنزین های وارداتی با استاندارهای روز دنیا هم مطابقت ندارد و مشکل آلایندگی جدی دارد.
وی در ادامه گفت: موضوع آلایندگی بنزین های وارداتی را در ماههای قبل نیز به دقت مورد تحقیق و تفحص قرار داده بودیم اما متأسفانه از آنجایی که دستگاههای نظارتی در کشور بسیار مشکل دارد هیئت رئیسه مجلس تا به امروز در مورد رسیدگی به این موضوع مهم تعلل می کند.
در حال حاضر کشور با یک مشکل جدی در دستگاهای نظارتی مواجه است. می بایست تحقیق و تفحص ها خیلی سریع تز از این اتفاق بیفتند و اگر فسادی در حال شکل گیری است متوقف گردد که در حال حاضر این را نداریم.
منبع: راه دانا
انتهای پیام
پربیننده ترین
- ◄ شرمندگی یک شهر در برابر خانواده شهدا
- ◄ امانت ۱۱ هزار کتاب در کتابخانههای کهگیلویه
- ◄ کجای کار میوه فروشان ایستادهایم؟ / یا گرانی مهار شود، یا مردم خود وارد شوند
- ◄ تغییر زمان عزاداریهای «زینبیه» برای حفظ سنگر شبانه در دهدشت
- ◄ جنگ تمام نشده، مراقب خیابانها باشید
- ◄ همافزایی دستگاهها برای بزرگداشت غدیر در کهگیلویه
- ◄ افزایش ۲۱ درصدی کرایه برونشهری در کهگیلویهوبویراحمد+نرخ جدید
- ◄ تحمیل نظری به رهبری امکانپذیر نیست
- ◄ برپایی میز خدمت بیمه ایران در مصلی دهدشت همزمان با اعیاد قربان و غدیر / قدردانی فرماندار کهگیلویه از عملکرد این شعبه
- ◄ پلمب و جریمه ۶ واحد متخلف در دهدشت
- ◄ بازداشت عامل هتک حیثیت شهروندان سوقی در فضای مجازی
- ◄ دستنوشته شهید «علی کیانی» منتشر شد
- ◄ تعجب معاون وزیر بهداشت از وضعیت بیمارستان دهدشت
- ◄ شهرک صنعتی شماره ۲ دهدشت؛ بستری آماده برای جهش تولید و اشتغال در کهگیلویه
- ◄ از آسفالت بلوطبنگان تا رفع مشکلات کوهبرد؛ فرماندار پای دردِ دل روستاییان نشست
آخرین اخبار
- ◄ کافه های دهدشت،تهدیدی برای امنیت و آرامش اجتماعی؛دادستان ورود کند
- ◄ ارتقای جایگاه قضائی کهگیلویه و بویراحمد به رتبه ۲ کشور
- ◄ روایت پدخندق
- ◄ ظهر عاشورای خندق / وقتی رزمندگان با لب تشنه، دشمن را زمینگیر کردند
- ◄ عزاداری دهدشتیهادرروز عاشورا
- ◄ امانت ۱۱ هزار کتاب در کتابخانههای کهگیلویه
- ◄ گلایه امام جمعه دهدشت از «گردنکشی» برخی میوهفروشان؛جریمههای تعزیراتی برای متخلفان بازدارنده نیست
- ◄ دشمن برای تضعیف ایران به دنبال «شکاف ملی» است؛ راهکار مقابله، تبعیت از رهبری و حفظ وحدت است
- ◄ چهاردهمین سوگواره «احلی من العسل» در دهدشت برگزار شد
- ◄ فصلالخطاب ما فرمایشات مقام معظم رهبری است
- ◄ کشاورزی کهگیلویه در مسیر رونق و امنیت غذایی
- ◄ دستنوشته شهید «علی کیانی» منتشر شد
- ◄ افسانه شکستناپذیری آمریکا درهم شکست
- ◄ سرپرست جدید روابطعمومی میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد معرفی شد
- ◄ از آسفالت بلوطبنگان تا رفع مشکلات کوهبرد؛ فرماندار پای دردِ دل روستاییان نشست