کدخبر: ۱۲۱۴۳
۰۶ دی ۱۴۰۴ ساعت ۱۸:۱۶
چاپ

از گاراژهای چهارراه‌ها تا خط جدید تهران؛

جلسه حمل‌ونقل دهدشت پرتنش شد/پایان بی‌قانونی گاراژدارها

جلسه بررسی گاراژهای مسافربری دهدشت به صحنه جدال‌های تند و تصمیمات قاطع تبدیل شد؛ از دستور جمع‌آوری شرکت‌های غیرقانونی تا بحث پرتنش درباره اضافه شدن یک شرکت جدید در خط دهدشت–تهران که اعتراض رانندگان و شرکت‌داران را برانگیخت.

به گزارش پایگاه خبری کهگیلویه، نشست حمل‌ونقل برون شهری شهرستان کهگیلویه با حضور فرماندار، رئیس اداره حمل‌ونقل استان،رئیس انجمن شرکت‌های تعاونی استان و اعضای شورای ترافیک در حالی برگزار شد که دو موضوع پرتنش داشت.

در این نشست موضوع ساماندهی گاراژهای غیرقانونی و همچنین بررسی اضافه شدن یک شرکت تعاونی جدید در خط دهدشت – تهران مورد بحث قرار گرفت.

ایرج کاظمی‌جو سخنانش را با سرزنش گذشتگان برای استقرار گاراژهای مسافربری در چهارراه‌های شهر آغاز کرد.

فرماندار کهگیلویه با انتقاد شدید از وضعیت شرکت، های تعاونی مسافری گفت: شرکت مسافربری بهبهان در چهارراه هلال‌احمر غیرقانونی دایر شده است. در طول چهار سال گذشته اگر اتفاق ناخوشایندی می‌افتاد چه کسی باید پاسخگو می‌بود؟ شخصی کار غیرقانونی در این شهر انجام می‌داد نه فرمانداری، نه شهرداری، نه راهداری و سایر متولیان واکنشی ندارند. قانون جنگل که نیست هر کسی برای خود گاراژ باز کند.

وی ادامه داد: ده بار پلیس اطلاعات تذکر داده اما گاراژداران این مسیرها هیچ بهایی ندادند و همچنان اصرار بر ادامه فعالیت خلاف قانون دارند.

بی‌قانونی در این شهر، عین قانون است

کاظمی‌جو گفت: کدام آدم عاقلی گاراژ را به خیابان پست انتقال داد؟ آیا منطقی است؟ کوچه‌ای با عرض کم که تردد مقدور نیست. این نشان می‌دهد متولیان ناتوان بودند، آش شله‌قلمکار شده، هر کسی هر کجا دوست دارد شرکت باز می‌کند. عزمی، اراده‌ای، توانایی اگر بود گاراژها در هر نقطه‌ای مستقر نمی‌شدند.

رئیس شورای ترافیک کهگیلویه گفت: بی‌قانونی در این شهر عین قانون است، قیافه حق به جانب هم می‌گیرند. علتش این است که مصوبه ضمانت ندارد که عملی شود.

فرماندار ادامه داد:  ورودی شهر ماشین‌آلات سنگین پارک است چند بار شورای ترافیک مصوب شد که جابجا شوند، راهداری، شهرداری و... این‌ها را باید به پارکینگ انتقال دهید تا تکرار نشود اما این کار صورت نمی‌گیرد.

کاظمی‌جو افزود: حاکم شهر پنج سال است کار غیرقانونی در گاراژهای مسافربری را دیده و چشم بر آن بسته، همه در این کار سهیم بودند.

تصمیم قاطع فرماندار: گاراژها تعطیل، ترمینال تنها مرجع جابجایی

کاظمی‌جو تأکید کرد: از هفته آینده گاراژهای چهارراهی در سطح شهر جمع شوند. جابجایی مسافران بهبهان و چرام صرفاً از پایانه مسافربری انجام گیرد.

وی در خصوص تدابیر لازم برای این جابجایی گفت: راهداری اطلاع‌رسانی لازم برای انتقال شرکت‌های مسافربری به پایانه را انجام دهد. یگان امداد مستقر شود و اجازه ندهند در این مسیرها جابجایی مسافر صورت بگیرد. جابجایی مسافر با شخصی ممنوع است. مردم اگر آگاه شوند همکاری می‌کنند.

وی در بخش دیگری گفت: خرد جمعی را یاد نگرفتیم. تجربه نشان داده هر جایی که جمع باید تصمیم بگیرد مثل تنظیم بازار، شورای ترافیک و... کار درست انجام نشده. همه همکاری کنند تا گاراژهای بهبهان و چرام به پایانه منتقل شوند.

گاراژدار بهبهان که در تقطع هلال‌احمر مستقر است در توجیه استقرار این شرکت گفت: «مسافران ترمینال نمی‌روند. ما مستقر شدیم چون شخصی‌ها مسافر سوار می‌کنند. مسافر برای رفتن به ترمینال هزینه اضافه متحمل می‌شود و مسیرش طولانی‌تر است.»

گاراژدار مسیر چرام هم این موضوع را به ضعف و ناتوانی شورای ترافیک در ساماندهی ربط داد و گفت که «راننده هشت تا ۹ ساعت در جایگاه معطل مسافر می‌شد. شورای ترافیک کوچه پست را مشخص کرد، بعد گفتند این مکان باعث ترافیک می‌شود و ما را به خیابان چمران انتقال دادند. در حالی که متفرقه‌ها در مکان مشخص شده توقف دارند و مسافر جابجا می‌کنند.

درخشان نماینده شهرداری در این نشست تصریح کرد: شرکت‌های دارای پروانه برون‌شهری باید در پایانه مستقر شوند. باید بپذیریم ترمینال به درستی مکان‌یابی نشده اما باید در ترمینال مستقر شوند.

 رئیس انجمن شرکت‌های مسافربری استان با بیان اینکه این معضل مختص دهدشت نیست، گفت: در مرکز استان ما پنج ایستگاه در وسط شهر داریم؛ با یک دکه و یک سیستم ایستگاه راه انداخته‌امد بدون در نظر گرفتن ترافیک.

وی با سخت خواندن کار در این حوزه ادامه داد: اگر بخواهیم رضایت مردم را جلب کنیم باید پا روی قانون بگذاریم، اگر بخواهیم حقوق دولت رعایت شود باید مردم را نادیده بگیریم.

این مسئول با بیان اینکه شهرداری دنبال پنج درصد خودش است نه مشکل مردم،افزود: پروانه‌ای که به شرکت‌ها می‌دهیم تا شهرداری مجوز ندهد فعالیت نمی‌کند. ما می‌دانیم پشت پرده چه خبر است. ترمینال را به پیمانکار دادید، پیمانکار یک نماینده گرفته و هر روز مناقشه دارید. کار مناقصه شما غیرقانونی بوده.

درخشان نماینده شهرداری در پاسخ به رئیس انجمن شرکت‌ها گفت: «غیرقانونی اکر بوذه من به سازمان بازرسی جواب می‌دهم نه جنابعالی.»

رئیس انجمن شرکت‌ها ادامه داد: اگر شرکت فعالیت نکند حق دولت هم پایمال می‌شود؛ وقتی سه درصد راهداری، پنج درصد شهرداری، ۷۵۰۰ تمبر و سه درصد راهداری پرداخت نشود.

فرماندار با ابراز تعجب از پرداختی شرکت‌های مسافربری به شهرداری گفت: وقتی شهرداری و راهداری خدماتی ارائه نمی‌دهند این دریافتی حرام است.

رهام علیزاده، عدم اقتدار در اجرای مصوبه‌های شورای ترافیک را یادآور شد و افزود: پشت این میز نشستن و کاغذ امضا کردن راحت است اما شما بررسی کنید کدام اداره مصوبه اجرا کرده است.

دردی که پلیس از اجرایی نشدن قانون می‌کشد

رئیس پلیس راهور شهرستان گفت: قانون وجود دارد و با یک جستجوی ساده قابل پیدا شدن است. ما مشکل قانون نداریم، درد این شهرستان اجرای قانون است. جلسات مکرر برگزار می‌شود، وقت هدر می‌رود، صورتجلسه امضا می‌کنند اما به اجرا نمی‌رود. کدام یک از اعضای جلسه پای کار آمد؟ مشکل لاینحل ما این است که هیچ اداره‌ای انگیزه اجرای مصوبه شورای ترافیک ندارد.

 علیزاده که دل پری از مصوبه‌های بی‌عمل و سنگینی بار پلیس راهنمایی و رانندگی داشت، گفت: دم از قانون می‌زنند اما منِ پلیس باید پاسخگوی مردم باشم. از شرکت ذینفعان تا بنده در این قضیه مقصریم. با این روال هیچ صورتجلسه‌ای امضا نمی‌کنم اگر قرار است امضا کنیم و برویم که کار انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: اگر واقعاً می‌خواهید کار کنید مصوبه‌ها را عمل کنید. قانون نانوشته نداریم، راهکار بدهید.

رئیس اداره حمل‌ونقل مسافر استان در خصوص جابجایی گاراژهای مستقر در سطح شهر گفت: آرامش مردم و کسب‌وکار باید در نظر گرفته شود. حمل‌ونقل شهری اصولی دارد و هماهنگی باید توسط چند ارگان انجام شود.

داوود حسینی بیان کرد: مسئول شرکت ملزم به احراز هویت است. نهادهای ذی‌ربط موظفند شرایط را طوری فراهم کنند که خودروی شخصی حق جابجایی مسافر نداشته باشد. شرکت باید در محلی که مورد تأیید شورای ترافیک است و کاربری حمل‌ونقل دارد مستقر شود.

وی با اشاره به اینکه ساختار شهر به گونه‌ای است که شرکت مجبور است در چهارراه فعالیت کند،افزود: تعطیلی کسب‌وکار سخت نیست ولی بحث این است درباره کسب‌وکار متخلفی صحبت می‌شود که باید شرایط اجرای قانون برایش مهیا باشد. به خاطر جانمایی اشتباه ترمینال، الزام به استقرار شرکت در ترمینال منطقی نیست. سه جایگاه با کاربری حمل‌ونقل و ترمینال گزینه پیش‌رو باشد تا یکی را انتخاب و عملی کند.

بخش دوم جلسه به بررسی اضافه شدن شرکت جدید خط دهدشت – تهران گذشت؛ موضوعی که بحث و تبادل‌نظر درباره آن گاهی با چاشنی تنش بود.

 راننده‌ای که حدود پنج سال در این مسیر فعالیت داشته و پیش‌تر با یکی از شرکت‌ها همکاری می‌کرد، اکنون برای دریافت مجوز اقدام کرده و موفق به اخذ آن شده است. این اقدام اما با اعتراض شرکت‌های فعال در خط تهران مواجه شد.

از همان ابتدای طرح موضوع، عارفی از رانندگان برون شهری با انتقاد از مجوز صادر شده برای شرکت جدید مسافربری گفت: تعجب‌آور است چطور متولیان از روند صدور مجوز اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. تأسیس هر شرکت باید روزنامه شود اما این اقدام انجام نگرفته است.

وی ادامه داد: شرکت جدید اگر تأسیس شود همه شرکت‌هایی که طی سال‌ها فعالیت داشته‌اند تعطیل خواهند شد!

رئیس اداره حمل‌ونقل مسافر استان اما در پاسخ گفت که«تأسیس این شرکت در روزنامه محلی منتشر شده و قانونی است.»

داوود حسینی افزود: جوانانی که جویای کار در حمل‌ونقل هستند نباید طرد شوند. فردی که کمباین فروخته و می‌خواهد مسافر جابجا کند، حق دارد وارد این عرصه شود.

حسینی در پاسخ به نظر شرکت‌داران که می‌گفتند اگر قرار است شرکت جدیدی وارد خط شود حق ندارد در خط تهران فعالیت داشته باشد، آن را به عسلویه یا اهواز اختصاص دهید، گفت: یکی از همین آقایان که قبلاً خط عسلویه را داشت اما آن را تعطیل کرد. حالا می‌گویند اتوبوس جدید به این مسیر خدمات بدهد، خودش چرا عسلویه را تعطیل کرد؟ این اتوبوس که قرار است بیاید چهار سال است در بقیه شرکت‌ها خدمت داشته است.

 دستپاک از پیشکسوتان حمل‌ونقل شهرستان در این نشست بیان کرد: بعد از ۳۰ سال خدمت صادقانه، به پیشکسوتان این عرصه بی‌احترامی شده است. باید طوری باشد که همه بتوانند باشند و نان بقیه که سال‌ها زحمت کشیده‌اند بریده نشود. اگر واقعاً دلسوز مردم هستید، خط اهواز، شیراز یا عسلویه را دایر می‌کردید. اگر هدف خدمت است، چرا فقط تهران؟ همه مشتاق تهران هستند.

در حالی که بخش زیادی از جامعه کارگری شهرستان در عسلویه مشغول بکار هستند اتوبوس این خط تعطیل است با این وجود مسیر دهدشت به تهران چندین خط فعال دارد؛گفته می‌شود علت تمرکز بر مسیر تهران جابجایی بار قاچاق توسط اتوبوس‌ها و نه صرفأ مسافر است؛ چه بسا اتوبوس‌ها با سه یا چهار مسافر در این مسیر تردد دارند.

انتهای خبر/

پربیننده ترین