کدخبر: ۱۲۰۷۷
۱۹ آذر ۱۴۰۴ ساعت ۱۱:۰۰
چاپ

تنها 2 ماه برای نجات نخبگان باقی است؛

مدارس تیزهوشان دهدشت بدون ساختمان استاندارد

سازمان سمپاد اعلام کرده اگر تا اسفندماه فضای استاندارد و مورد تأیید برای مدارس تیزهوشان دهدشت فراهم نشود، فعالیت آن‌ها متوقف خواهد شد؛حالا آینده دانش‌آموزان نخبه این شهرستان در گرو تصمیمات فوری آموزش و پرورش است.

به گزارش پایگاه خبری کهگیلوبه، مدارس تیزهوشان دهدشت که قرار بود مأمن پرورش استعدادهای برتر دانش‌آموزان این منطقه محروم باشند، امروز با چالش جدی بقا روبه‌رو هستند.

دبیرستان تیزهوشان از سال 1391 و متوسطه سال 1400 راه‌اندازی شده با این حال هنوز فضای آموزشی موردنظر سازمان سمپاد ندارد.

مدارس تیزهوشان دهدشت در آستانه بحران بقا

چهار سال وعده و پیگیری، اما هنوز فضای آموزشی استانداردی برای این مدارس فراهم نشده و سازمان سمپاد صراحتاً اعلام کرده است که اگر تا زمان ثبت‌نام اسفندماه ساختمان مناسب تعیین نشود، فعالیت این مدارس منحل خواهد شد. اکنون تنها دو ماه فرصت باقی مانده و آینده صدها دانش‌آموز نخبه دهدشت در گرو تصمیمات فوری و عملی آموزش و پرورش است؛ آینده‌ای که اگر جدی گرفته نشود، می‌تواند به از دست رفتن یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های علمی استان منجر شود.

علی‌بینا پورجعفری امروز در شورای آموزش‌وپرورش شهرستان که در سالن کنفرانس فرمانداری کهگیلویه برگزار شده بود،به موضوع تعیین تکلیف مدارس تیزهوشان این شهرستان پرداخت و گفت: در فضای مجازی برخی اظهارنظرها درباره وضعیت این مدارس مطرح شده که نیازمند شفاف‌سازی است.

وی اظهار داشت: نوسازی مدارس قرار بود فضایی برای دو مدرسه تیزهوشان ایجاد کند اما به دلیل تأخیر در اقدام، فضای ساخته‌شده در نهایت از سوی وزارت آموزش و پرورش مورد تأیید قرار نگرفت.

پورجعفری افزود: یکی از مکان‌های پیشنهادی، ساختمان فرهنگیان سابق بود که نیازمند تعمیراتی همچون تعویض ایزوگام، اصلاح درب کلاس‌ها و هوشمندسازی است. وی تأکید کرد این تعمیرات قابل انجام بوده و در صورت تکمیل، امکان تأیید آن وجود دارد.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان همچنین درباره مدرسه دخترانه تیزهوشان گفت: این مکان مورد تأیید قرار نگرفت اما ساختمانی در مجاورت فرهیختگان (دارالقرآن) وجود دارد که در صورت تأیید سازمان سمپاد، زیباسازی و تجهیز خواهد شد تا به عنوان فضای آموزشی مناسب مورد استفاده قرار گیرد.

در نشست شورای آموزش و پرورش دهدشت، آذریان با اشاره به مشکلات چندساله مدارس تیزهوشان این شهرستان، بر ضرورت تعیین تکلیف فوری ساختمان و امکانات این مدارس تأکید کرد.

وی گفت: از چهار سال پیش تاکنون بارها موضوع راه‌اندازی مدرسه تیزهوشان دهدشت مطرح شده اما هیچ اقدام عملی صورت نگرفته است. به‌رغم پیگیری‌های مکرر مدیران و ارسال نامه‌های رسمی از سوی دکتر یاوری، هنوز مکان مناسبی برای این مدرسه تعریف نشده و پیشنهادهای ارائه‌شده نیز فاقد شرایط لازم بوده‌اند.

رئیس مدرسه تیزهوشان دهدشت افزود: برخی مدارس پیشنهادی مانند مدرسه امام رضا یا مدارس تازه‌ساز خیّران، به دلیل نبود امکانات اولیه و فضای استاندارد، مورد تأیید سازمان سمپاد قرار نگرفته‌اند. حتی ساختمان‌هایی که ساخته شده‌اند، به گفته وی، فاقد راهرو و ظرفیت لازم برای حضور همزمان دانش‌آموزان هستند و بیشتر به کلاس‌های کودکستان شباهت دارند تا مدرسه تیزهوشان.

یاسر آذریان با انتقاد از روند واگذاری زمین‌ها و ساخت مدارس غیراستاندارد، تصریح کرد: گفته می‌شود زمین ۳۰ میلیاردی را با یک میلیارد فروختند و نتیجه آن مدارسی شد که نه سمپاد تأیید می‌کند و نه به درد آموزش می‌خورد.

آذریان هشدار داد با توجه به نامه‌نگاری سمپاد در صورتی که تا پیش از ثبت‌نام اسفندماه، ساختمان مناسب برای مدرسه تیزهوشان تعیین نشود، این مدارس منحل خواهد شد.

وی تأکید کرد: منطقه دهدشت محروم است و نیازمند حمایت جدی مسئولان استانی و کشوری برای ایجاد فضای آموزشی استاندارد، تا استعدادهای دانش‌آموزان از دست نرود.

فرماندار کهگیلویه با اشاره به مشکلات مدارس تیزهوشان گفت: سهل‌انگاری‌هایی در این حوزه رخ داده اما اکنون وظیفه ماست که مشکل را حل کنیم.

کاظمی‌جو همچنین از بازدید سرزده خود از چند مدرسه غیرانتفاعی خبر داد و اظهار داشت: این مدارس با وجود دریافت شهریه‌های بالا، ابتدایی‌ترین امکانات مانند میز و صندلی استاندارد را ندارند. آموزش و پرورش باید نظارت جدی‌تری بر این مدارس داشته باشد.

وی تأکید کرد که در جانمایی و بازسازی مدارس باید کارشناسان ابتدا وضعیت را بررسی و تأیید کنند تا دوباره‌کاری و اتلاف منابع رخ ندهد.

فرماندار افزود: اگر نیاز به تعمیر یا تجهیز مدرسه‌ای وجود دارد، باید با برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگی کامل انجام شود.

آینده‌ای در گرو تصمیم فوری
سرنوشت مدارس تیزهوشان دهدشت امروز در نقطه‌ای حساس قرار گرفته است؛ جایی میان امید و تهدید. اگرچه سال‌ها وعده و پیگیری بی‌نتیجه مانده، اما هنوز فرصت کوتاهی برای نجات این ظرفیت علمی باقی است. آینده صدها دانش‌آموز نخبه در گرو تصمیمی است که می‌تواند یا چراغ دانش را در منطقه‌ای محروم روشن نگه دارد، یا آن را خاموش کند. اکنون مسئولیت سنگین آموزش و پرورش و مدیران استانی و کشوری، نه در تکرار وعده‌ها، بلکه در اقدام فوری و عملی معنا می‌یابد؛ اقدامی که اگر به تأخیر افتد، به معنای از دست رفتن یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های انسانی استان خواهد بود.

انتهای خبر/

آخرین اخبار