آخرین اخبار

9. خرداد 1395 - 18:09   |   کد مطلب: 5355
تعدادی از کشاورزان به دلیل اینکه هر سه انبار ذخیره سازی گندم شهرستان کهگیلویه پر شده و اداره غله با توجه به وعده‌های خود مبنی بر تخلیه به موقع اقدام نکرده بود جلوی انبارهای اتحادیه تعاون روستایی از نبود محل تحویل بار و سرگردانی خود گلایه داشتند.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان کهگیلویه، گندم در تمامی کشورهای دنیا به عنوان یک محصول استرات‍ژیک شناخته می‌شود و اهمیت اقتصادی و سیاسی این محصول کشاورزی از همه محصولات دیگر کشاورزی بیشتر است و به همین جهت هر آنچه مربوط به گندم می‌شود از تولید، واردات و توزیع بسیار اهمیت دارد و سیاستمداران و اقتصاددانان بسیار به آن حساس هستند.

 

خودکفایی در تولید گندم به لحاظ دستیابی به امنیت غذایی از اهمیت زیادی برخوردار است و به همین سبب سالهاست خودکفایی در تولید گندم به عنوان یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مسئولان کشاورزی کشور مطرح و از سال‌های قبل برنامه‌هایی در کشور در راستای دستیابی به خودکفایی گندم دنبال می‌شود که البته در در سال 1383 نیز توانستیم جشن خودکفایی گندم را برگزار کنیم، جشنی که به دلایل مختلف از سال بعد از آن بازهم برای رفع نیازهای کشور، ناچار به واردات گندم شدیم.

امروز با خبر شدیم که تعدادی از کشاورزان شهرستان برای فروش گندم مازاد بر مصرف خود به انبارهای خرید و ذخیره سازی گندم مراجعه کرده اما به دلیل اینکه هر سه انبار ذخیره سازی شهرستان کهگیلویه پر شده و اداره غله با توجه به وعده‌های خود مبنی بر تخلیه به موقع اقدام نکرده بود جلوی انبارهای اتحادیه تعاون روستایی از نبود محل تحویل بار و سرگردانی خود گلایه داشتند.

 

محمد واحدی خواه یکی از کشاورزان شهرستان کهگیلویه با بیان اینکه تا الان بیش از یکصد تن از گندم مازاد بر مصرف خود را تحویل انبارهای ذخیره سازی اتحادیه تعاون روستایی نموده، اظهار داشت: از شب گذشته 9 تن گندم را برای فروش به به انبارهای ذخیره سازی آوردم و اتحادیه به دلیل اینکه انبارهایش پر شده از ما تحویل نمی‌گیرد.

 

وی با بیان اینکه هنوز کمباین در مزرعه او کار می‌کند و مقدار زیادی محصول برای فروش دارد، گفت: اجازه نمی‌دهند محصولاتم را به استان‌های همجوار ببرم و از طرفی آن را هم از من نمی‌خرند و در این بین نمی‌دانم چکار کنم.

سید علی هاشمی منش یکی دیگر از کشاورزان با بیان اینکه تا الان بیش از 30 تن گندم تحویل اتحادیه داده‌ام افزود: امروز به دلیل اینکه انبارهای گندم پر شده گندم های ما را تحویل نمی‌گیرند و بار گندم من در ماشین جلوی انبار معطل مانده است.

 

نعمت الله مهار یکی از کشاورزان در حالی که از شدت گرما عرق بر پیشانی او نشسته بود و با ناراحتی فریاد میزد، گفت: دولت به ما کشاورزان اعلام نموده که گندم بکاریم و الان که برای تحویل گندم به انبارها آمدیم می‌گویند جا نداریم و گندم ما را نمی‌خرند.

 

وی با بیان اینکه نصف گندم من درو شده و در زمین کشاورزی است، تصریح کرد: برای تحویل و فروش گندم جلوی انبارهای خرید گندم سرگردان و معطل شده‌ایم.

امسال با توجه به بارندگی خوب و پراکنش مناسب باران در سال زراعی برداشت گندم در شهرستان کهگیلویه 2 برابر سال گذشته پیش‌بینی می‌شود و از طرفی با شروع برداشت گندم در سطح 30 هزار و 500 هکتار از مزارع شهرستان کهگیلویه که از این مقدار سطح زیر کشت 27 هزار هکتار گندم دیم و سه هزار و 500 هکتار گندم آبی است یکی از راه های ایجاد انگیزه در کشاورزان برای کشت و تولید محصول استراتژیک گندم خرید تضمینی و به موقع آن است و در صورتی که نسبت به این امر مهم کوتاهی شود سبب دلسردی کشاورزان و روی آوردن آنها به سوی محصولاتی دیگری مانند هندوانه و ... می شود که برای کشور اولویت چندانی ندارد.

رئیس اتحادیه تعاون روستایی با اشاره به اینکه امسال به دلیل پراکنش خوب باران میزان برداشت گندم در شهرستان رشد زیادی داشته، خاطرنشان کرد: تا الان نزدیک به 10 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کرده‌ایم که نزدیک به 3 هزار تن از آنها را اداره غله به سیلوی یاسوج و کارخانه آرد گچساران حمل نموده است.

 

حبیب دیبا با بیان اینکه ما برای ذخیره سازی گندم 3 انبار داریم، افزود: از این تعداد یک انبار 2 هزار تنی مسقف و یک انبار روباز 4 هزار تنی متعلق به اتحادیه تعاون روستایی و از اداره جهاد کشاورزی هم یک انبار مسقف 2 هزار تنی امانت گرفته‌ایم.

 

وی با بیان اینکه متاسفانه به علت عدم بارگیری به موقع هر سه انبار ما پر شده است، تصریح کرد: در صورتی که انبارهای گندم ما تخلیه شوند آمادگی خرید گندم از کشاورزان را داریم.

از آنجا که گندم مهم‌ترین محصول زراعی کشور است و به دلیل بالا بودن جهش تولید گندم و از آنجا که خرید گندم در مدت 3 تا 4 ماه صورت و نقطه اوج این خرید نیز در خرداد و تیر ماه هر سال است پس در زمینه خرید و ذخیره سازی با مشکلاتی روبه‌رو می‌شویم باید تدارک لازم برای ساخت سیلوهای گندم و تأمین محل نگهداری و انبار این محصول در سال‌های آینده پیش‌بینی شود.

 

اما در سال " اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل " و در فضای اعلام اقتصاد مقاومتی، برای مقابله با تحریم و تهدید استکبار، حال که در فصل برداشت گندم قرار داریم و خرید تضمینی محصولات کشاورزی، ضمانتی از دولت به کشاورزان است، بدون وجود زیر ساخت‌ها انجام صحیح عملیات ذخیره‌ سازی امکان پذیر نیست و تنها با  انتخاب و تأسیس سیستم‌های ذخیره سازی استاندارد و استفاده از تجهیزات مناسب، فضا و بستری مطلوب برای حفظ گندم ایجاد می‌شود.

گزارش از آیت برنگ پور/ تسنیم

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک