آخرین اخبار

19. بهمن 1393 - 17:44   |   کد مطلب: 358
آئینی همیشه ماندگار در فرهنگ استان کهگیلویه وبویراحمد:
دعای باران(یالا یالا بارونی) یا الله یا الله بارونی + تصاویر
آئین "دعای باران" ( یالایالابارونی) یاالله یالله بارانی، سنتی همیشه ماندگار در فرهنگ استان کهگیلویه و بویراحمد است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه، آئین "دعای باران" ( یالایالابارونی) یاالله یالله بارانی، سنتی همیشه ماندگار در فرهنگ استان کهگیلویه و بویراحمد است.

 

خلاصه مراسم ( یالا یالا بارونی) یا دعای طلب باران: در مراسم خاصی با آردهای جمع آوری شده نان آماده می کنند که در یکی از قرص های نان ریگی برای نشانه قرار داده می شود، که پس از تقسیم قرص های نان، ریگ(سنگ) جاسازی شده در نان در سهمیه هر شخصی باشد باید به برکه آب انداخته شود که این امر در صورت پیدا شدن ضامن (ریش سفید محله) به وی مهلت چند روزه برای بارش باران رحمت الهی داده می شود.

 

یالایالابارونی چیست؟

آئینی مقدس و همیشه ماندگار در فرهنگ استان کهگیلویه و بویراحمد که در ایامی که بارش باران کم بوده و محصولات کشاورزی مردم در معرض خطر باشندآ انجام می گیرد.

 

در زیر ترتیب انجام این رسم(یالایالابارونی ) "دعای طلب باران توضیح داده می شود:

ابتدا گروهی از مردم با قرار گذاشتن باهم، در محلی مشخص جمع می شوند و با شعارهای گوناگونی مراسم خویش را شروع و با جمع آوری آرد از خانه ها به مراسم خود ادامه می دهند.

 

معمولا با شعار یالایالابارونی به طرف درب خانه ها حرکت می کنند و وقتی به درب خانه ای رسیدند، صاحب خانه با سطلی آب از آنها استقبال خواهد کرد و بعد از این طالبان باران با شعار (آبی که ریختین، خیرش را بدین) درخواست آرد صورت می گیرد که اگر صاحب خانه، آرد تحویل دهد، از سوی این افراد جواب می گیرد ( خدا بدت) یعنی خدا به شما خیر و برکت بدهد.

 

سپس بعد از گشت کامل در محله و جمع اوری آرد کامل و کافی به خانه شخص ریش سفید محله می روند تا با آرد جمع اوری شده نانی از نوع( گرده) تهیه کنند  و در این نان یک "ریگ" یا سنگ کوچک قرار می دهند و وقتی نان آماده شد، به صورت تکه تکه بین افراد حاضر در مراسم تقسیم می شود و بعد از آن "ریگ یا سنگ" جاسازی شده در قسمتی از نان " گرده"، در سهمیه هر کس پیدا شد باید به آب انداخته شود ولی با وساطت ریش سفیدان از حضار این مراسم، چند روزی فرصت گرفته می شود که اگر باران نبارد در پایان مهلت تعیین شده باید توسط افراد حاضر در مراسم" یالا یالا بارونی" یا ( دعای باران) به آبی که از قبل مشخص شده انداخته شود.

 

انتهای پیام: و/آ

 

 

تصاویر زیر، برگزاری این آئین در شهر دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه در چند شب گذشته را نشان می دهد.

 

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک