آخرین اخبار

10. آذر 1400 - 8:27   |   کد مطلب: 10189
استفاده کودکان و نوجوانان از اینترنت خصوصا در شرایط کرونا و نبود نظارت والدین بر فعالیت آن‌ها در فضای مجازی باعث بروز مشکلاتی برای آن‌ها می شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کهگیلویه؛شیوع بیماری کرونا در جهان و ادامه دار شدن این همه گیری باعث تعطیلی مدارس، کتابخانه ها، دانشگاه ها، مراکز خرید و تفریحی شده و مردم برای رفع نیاز‌های خود از اینترنت استفاده می‌کنند و آموزش مجازی نیز جای خود را به حضور دانش آموزان و دانشجویان در مراکز علمی داده است. پس از مدت طولانی تعطیلی مدارس، آموزش از راه دور یا مطالعه الکترونیکی، تنها راه حل برای ادامه آموزش‌ها و آسیب ندیدن دانش آموزان از تعطیلی مدارس است.

 

با پیشرفت عصر فن آوری، اینترنت از طریق محتوایی که به کودک ارائه می‌دهد، می‌تواند ترسیم و تعیین کننده رفتار او در آینده باشد. حضور کودک در اینترنت تفکر او را شکل می دهد که همین امر موجب به وجود آمدن مشکلاتی در آینده می‌شود خصوصا در شرایط حاضر که والدین به دلیل مشغله کاری ممکن است چند ساعت از فرزندانشان دور باشند و کودکان نیز در فضای اینترنت بدون نظارت تنها هستند.

آسیب روحی و جسمی محصول استفاده مداوم از اینترنت

در این مقاله به تأثیر اینترنت بر روی کودکان و نقش والدین در محافظت از آن‌ها در برابر خطرات محتوای الکترونیکی که برای سن آن‌ها نامناسب است، پرداخته خواهد شد. اگر محتوایی که کودک در اینترنت دنبال می‌کند متناسب با سن و عقاید او باشد، تاثیرات مثبتی برای او دارد، اما اگر محتوایی که دنبال می‌کند نامناسب باشد، تأثیر جدی و منفی خواهد داشت، چه بر رفتار او که باعث آسیب‌های روحی می‌شود چه بر ظاهر که چاقی بیش از حد برای کودک را در پی دارد.

اینترنت و کودکان، مشکلات و راهکار ها

طبق یک مطالعه انگلیسی، کودکان از سه سالگی از اینترنت استفاده می‌کنند و این موضوع خطرات زیادی را به ویژه در صورت عدم نظارت مستمر والدین و آزاد گذاشتن آن‌ها در استفاده از اینترنت به همراه دارد. در استفاده از اینترنت در سنین پایین والدین باید نظارت جدی داشته باشند و به کودکان محتوای خوب را نشان بدهند. همچنین، بسیاری از کودکان در معرض محتوای نامناسب مانند صحنه‌های خشونت آمیز، پرخاشگرانه و غیراخلاقی قرار دارند که منجر به تأثیرات منفی بسیاری بر آن‌ها می‌شود. والدین همچنین در اعتیاد فرزندان خود به استفاده از اینترنت نقش عمده‌ای دارند.

مزایای استفاده از اینترنت برای کودکان

اینترنت با توجه به نحوه استفاده از آن، تأثیر زیادی در رفتار و تفکر کودکان دارد، چه مثبت و چه منفی، این فواید چه چیزهایی هستند؟

آموزش به کودکان از طریق وب سایت‌های آموزشی متناسب با سن آنها.

برقراری ارتباط با دیگران تحت نظارت والدین توانایی کودک در برخورد خوب با مردم را بهبود می‌بخشد.

گسترش درک کودک با آگاهی دادن از او در مورد چیز‌های اطراف.

کمک به کودک در شکل گیری شخصیت و اهداف آینده خود

ایجاد بحث درباره چیز‌هایی که در اینترنت مشاهده می‌کند.

اینترنت و کودکان، مشکلات و راهکار ها

مهمترین خطراتی که کودک هنگام استفاده از اینترنت بدون سانسور در معرض آن قرار دارد، چیست؟

استفاده گسترده از فناوری در بین جوانان و کودکان، با توجه به کنترل نادرست والدین بر فعالیت کودکان، خطر در دام افتادن کودکان و گرفتار شدن به جرایم اینترنتی را در پی دارد. از جمله این مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قرار گرفتن در معرض خشونت سایبری: وقتی کودک در اینترنت درباره توهین، تروریسم روانشناختی می‌خواند و فیلم‌های خشونت آمیز را می‌بیند، این امر منجر به افسردگی و احساس تنهایی در او می‌شود.

قرار گرفتن در معرض آزار و اذیت و اخاذی: در هنگام ورود کودک به اتاق گفتگویی در اینترنت، احتمال آزار و اذیت توسط سایر شرکت کنندگان یا باج خواهی بسیار زیاد است و این امر منجر به مشکلات روحی و روانی برای کودک خواهد شد.

اینترنت و کودکان، مشکلات و راهکار ها

خطر قرار گرفتن در معرض محتوای نامناسب: در حال حاضر دسترسی به صحنه‌های غیراخلاقی یا صحنه‌های خشن بسیار آسان شده و این موضوع دسترسی کودکان به این محتوا را تسهیل می‌کند و همین باعث انحراف در رفتار کودک می‌شود.

قرار گرفتن در معرض خشونت‌های مذهبی و قومی: بسیاری از ویدئو‌ها در اینترنت منتشر می‌شوند که حاوی ویژگی‌های نژادپرستانه هستند که همین موضوعات روی رفتار و احساسات کودکان تاثیر می‌گذارند.

راهکار‌هایی مهم برای استفاده کودکان از اینترنت

جلوگیری از استفاده کودک از اینترنت هیچ فایده‌ای ندارد، زیرا این امر رشد عقاید وی را کاهش می‌دهد و یا او را به دور از همسالان خود و عقب ماندن از جامعه سوق می‌دهد، اما مواردی هستند که با رعایت کردن آن‌ها می‌توان آسیب پذیری کودکان از اینترنت را کاهش داد.

قرار دادن رایانه یا وسایل همراه در مکانی که کاملاً در دید و همیشه تحت کنترل والدین باشد.

آموزش بهره مندی از اینترنت به کودک و اجازه ندادن به او برای استفاده تنهایی و جستجو در اینترنت.

تنظیم زمان استفاده از اینترنت و اجازه ندادن کودکان برای استفاده طولانی مدت از آن.

تعریف محتوایی که کودکان باید ببینند، به عنوان مثال محدود کردن ویژگی YouTube فقط برای کودکان.

اینترنت و کودکان، مشکلات و راهکار ها

تنظیم رمز‌های عبور برای رایانه‌ها و دستگاه‌های تلفن همراه و محدود سازی وب سایت‌های نامناسب.

شناختن افرادی که کودک با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند و دور نگه داشتن از صحبت با افراد غریبه حاضر در اینترنت.

جلوگیری از دسترسی کودک به برنامه‌هایی که به وی امکان می‌دهد به اتاق‌های گفتگویی که مناسب او نیستند وارد شود.

کودک را عادت دهید در مورد هر کاری که در اینترنت انجام می‌دهد بحث کند و درباره خصوصی بودن اطلاعات در اینترنت به او آموزش دهید.

در بحث کودکان درباره خطر برخی از وب سایت‌ها که بر آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد شرکت کنید و خطرات ارائه اطلاعات به افراد غریبه در اینترنت را برای او توضیح دهید.

اینترنت و کودکان، مشکلات و راهکار ها

دقایق یا ساعاتی که والدین حین استفاده فرزندانشان از اینترنت از او دور هستند، می‌تواند هدف کودک از مطالعه یا استفاده صحیح از اینترنت را به تصویری بد برای او تبدیل کند. شاید کلمه‌ای را از کسی شنیده باشد یا شاید روی پیوند خاصی کلیک کرده باشد که منجر به انحراف از هدف اصلی اتصال وی به اینترنت شود. والدین باید برای جلوگیری از مشکلاتی که ممکن است بر رفتار فرزنداشان در آینده تأثیر منفی بگذارد، یک برنامه نظارت بر محتوایی را که او مشاهده می‌کند، داشته و اجرا کنند./باشگاه خبرنگاران

گزارش از مائده زمان فشمی

انتهای پیام/

دیدگاه شما

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
http://khabarlendeh.ir/
http://sobhezagros.ir/
آفتاب جنوب
پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام
خبر دیشموک